ΕΓΧΕΙΡΙΔΙΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
A΄ ΜΕΡΟΣ
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ: | Υ101 | ΕΞΑΜΗΝΟ: | 1ο |
ΜΑΘΗΜΑ: | Η επιστήμη της Διοίκησης Έργων, θεμελιώδεις έννοιες διοίκησης έργων και προγραμμάτων | ||
ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ: | 7,5 | ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ (ΑΝΑ ΕΒΔΟΜΑΔΑ): | 2 |
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ: | ΕΛΛΗΝΙΚΑ |
Η ραγδαία ταχύτητα των τεχνολογικών κυρίως μεταβολών, αλλά και η ανάγκη για αποτελεσματικότερα συστήματα διοίκησης επιχειρήσεων και οργανισμών, δημιούργησαν μια σειρά τεχνικών και μεθοδολογιών, οι οποίες συνθέτουν αυτό που σήμερα είναι γνωστό ως διαχείριση έργου ή αλλιώς project management. Η επιστημονική συζήτηση για ζητήματα διαχείρισης έργου βασίζεται στην αντίληψη της έννοιας έργο, καθώς πολλές ανθρώπινες δραστηριότητες μπορούν να αντιμετωπιστούν ως έργα. Στην κοινότητα των ανθρώπων που διαχειρίζονται έργα, ως έργο ορίζεται ένα σύνολο δραστηριοτήτων οι οποίες πρέπει να εκτελεστούν με δεδομένη σειρά και μέσα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα να επιτύχουν ένα καθορισμένο αποτέλεσμα. Ο τρόπος εκτέλεσής τους, η διάρκεια κάθε δραστηριότητας, οι απαιτήσεις τους σε πόρους (ανθρώπινους και υλικούς) και οι χρηματικές ροές (εισροές, εκροές) που συνεπάγεται η υλοποίηση κάθε δραστηριότητας αποτελούν το βασικό κορμό του επιστημονικού πεδίου της διαχείρισης έργων. Σύμφωνα με το παραπάνω πλαίσιο, το μάθημα έχει ως σκοπό:
Γενικά, επιχειρεί να καταστήσει το φοιτητή ικανό να αντιλαμβάνεται και να εξισορροπεί με επιτυχία το τρίπτυχο χρόνος, κόστος και ποιότητα τόσο κατά το σχεδιασμό, όσο και κατά την υλοποίηση ενός έργου. |
Ανάγκη δημιουργίας ενός έργου – Βασικές αρχές σχεδιασμού - Παράγοντες επιτυχίας και αποτυχίας Κύκλος ζωής του έργου- Διαχείριση των μεγεθών του (χρόνος, κόστος, κίνδυνοι) – Παρακολούθηση οικονομικού και φυσικού αντικειμένου – Εκτιμήσεις διάρκειας και κόστους – Ποιότητα διάσταση των έργων- Προγράμματα και Χαρτοφυλάκια έργων- Μεθοδολογίες διαχείρισης έργων |
Οι μαθησιακοί στόχοι του μαθήματος εξειδικεύονται ως εξής:
Ολοκληρώνοντας με επιτυχία το μάθημα οι φοιτητές θα πρέπει να είναι σε θέση να:
|
Β΄ΜΕΡΟΣ
Η παράδοση του μαθήματος γίνεται εντός των αιθουσών του Τμήματος Δ.Ε. πρόσωπο με πρόσωπα. Οι παρουσιάσεις πραγματοποιούνται με τη βοήθεια εποπτικών μέσων (προβολικό διαφανειών, πίνακας), με τη βοήθεια ασκήσεων άμεσα συνδεδεμένων με τη θεωρία. Διανέμεται ενημερωτικό υλικό μέσω της σελίδας του μαθήματος στο e-class. Πιο συγκεκριμένα, ο φόρτος εργασίας του μαθήματος αναλύεται ως εξής:
|
Οι δύο πρώτες εβδομάδες του μαθήματος είναι εισαγωγικές στις έννοιες της Διαχείρισης Έργων και στοχεύουν στην εξοικείωση των φοιτητών με τις παραμέτρους που επηρεάζουν την επιτυχημένη διαχείριση έργου. Οι επόμενες πέντε εβδομάδες διαπραγματεύονται τα εξής θέματα: καταστατικό- δήλωση φυσικού αντικειμένου- διαχείριση των αλλαγών του φυσικού αντικείμενου, διαχείριση του περιβάλλοντος του έργου, οι κίνδυνοι και οι ευκαιρίες σε ένα έργο, η ποιοτική διάσταση του έργου. Για άλλες τρεις εβδομάδες εστιάζουμε στις έννοιες του χαρτοφυλακίου και του προγράμματος έργων. Τέλος, στις τρεις τελευταίες εβδομάδες ασχολούμαστε με τις κύριες μεθοδολογίες που έχουν αναπτυχθεί για τη διαχείριση έργων και προγραμμάτων. Για το εξάμηνο οι φοιτητές πρέπει να εκπονήσουν 2 εργασίες, (ατομικές ή σε ομάδες των δυο φοιτητών), ενώ ο συνολικό φόρτος υπολογίζεται για την αφομοίωση 14 διαλέξεων (2 ώρες διδασκαλία + 3 ώρες μελέτη) σε 70 ώρες, επιπλέον 50 ώρες για την εκπόνηση των δύο εργασιών και 30 ώρες μελέτη για την τελική εξέταση. Συνολικό φόρτος εργασίας 150 ωρών. |
Η αξιολόγηση των φοιτητών περιλαμβάνει:
O τελικός βαθμός υπολογίζεται ως εξής: TB = 0,4*E + 0,2*A + 0,4*B Όπου Α, Β ο αντίστοιχος βαθμός για κάθε εργασία και Ε η τελική εξέταση σε κλίμακα από 1-10. Ο φοιτητής ολοκληρώνει επιτυχώς το μάθημα εάν (i) Ε > 5 και (ii) ΤΒ > 5
|
- Προτεινόμενη Βιβλιογραφία : Schwindt, C. (2005), Resource Allocation in Project Management, Springer-Verlag Berlin Heidelberg,3-540-25410-2 Tonchia, S. (2008), Industrial Project Management: Planning, Design and Construction, Springer-Verlag Berlin Heidelberg, 978-3-540-77543-0 Renz, P.S. (2007), Project Governance, Physica-Verlag Heidelberg, 978-3-7908-1926-7 Pinedo, M.L. (2008), Scheduling: Theory, Algorithms and Systems (3rd edition), Springer Science+Business Media, LLC, 978-0-387-78935-4 Rayner P. and Reiss G. (2012), Portfolio and Programme Management Demystified, Routledge ,second edition, 978-0-415-55834-1 -Συναφή επιστημονικά περιοδικά: • International Journal of Project Management (IJPM) Elsevier http://www.elsevier.com/wps/find/journaldescription.cws_home/30435/description • International Journal of Project Organisation and Management (IJPOM),Inderscience http://www.inderscience.com/browse/index.php?journalCODE=ijpom • International Journal of Managing Projects in Business Emerald • Journal of Scheduling (JOS) Springer http://www.springer.com/business+&+management/operations+research/journal/10951 • Automation in Construction: An International Research Journal, Elsevier http://www.elsevier.com/wps/find/journaldescription.cws_home/523112/description#description |
Γ’ ΜΕΡΟΣ
ΗΜΕΡΑ/ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ: |
ΥΛΗ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ | ||
α/α | ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ | |
1 | Εισαγωγή στο μάθημα. Εισαγωγή στην επιστήμη της διαχείριση έργων. | |
2 | Κύκλος ζωής ενός έργου- Ανάθεση της πρώτης εργασίας | |
3 | Το περιβάλλον του έργου (stakeholders) | |
4 | Φυσικό αντικείμενο του έργου | |
5 | Καταστατικό του έργου και διαχείριση των αλλαγών του φυσικού αντικειμένου | |
6 | Ποιοτική διάσταση του έργου- Οικονομικά του έργου | |
7 | Εισαγωγή στη διαχείριση κινδύνων- Παράδοση της πρώτης εργασίας | |
8 | Μέθοδοι επιλογής των έργων ενός χαρτοφυλακίου | |
9 | Διαχείριση προγράμματος έργων- Ανάθεση της δεύτερης εργασίας | |
10 | Διαχείριση χαρτοφυλακίου έργων | |
11 | Μεθοδολογίες διαχείρισης έργων | |
12 | Το ΡΜΒΟΚ και οι μέθοδοι που προτείνονται από το ΡΜΙ | |
13 | Η μέθοδος PRINCE.- Παράδοση της δεύτερης εργασίας | |
Παρουσία στο μάθημα. Εκπόνηση εργασιών.
|
ΑΛΛΗ ΣΧΕΤΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:
1. A Guide to the Project Management Body of Knowledge (2017), 6th edition, Pennsylvania: Project Management Institute. 2. Burke, R. (2001) Project Management: planning & Control Techniques, 3rd edition, New York: John Wiley & Sons, Inc. 3. Cleland, D. I. (ed) (1998) Field Guide to Project Management, New York: John Wiley & Sons, Inc. 4. Curwin J. And R. Slater (2002) Quantitative Methods for Business Decisions, 5th edition, Singapore: Thomson Learning. 5. Gobeli D, Larson EW. (1987) Relative effectiveness of different project structures. Project Management Journal;18(2):81–5. 6. Hodgson D. (2002) Disciplining the professional: the case of project management. Journal of Management Studies;39(6):803–20. 7. Jozefowska J. (2007) Just-In-Time Scheduling, Springer. 8. Jozefowska J. and J. Weglarz (2006) Perspectives in Modern Project Scheduling, Springer. 9. Kezsbom, D. S. and K. A. Edward (2001) The New Dynamic Project Management: Winning Through Competitive Advantage, New York: John Wiley & Sons, Inc. 10. Lewis, J. (2006) Fundamentals of Project Management, Amacom: NY 11. Lundin RA. (1999) If projects are so damned good, how come everything ain’t projects, Paper presented at the IPMA Conference. 12. Mantel, S.J. Meredith, J.R. Shafer, S.M. and M.M. Sutton (2001) Project Management in Practice, New York: John Wiley & Sons, Inc. 13. Meredith, J.R and S.J. Mantel (2000) Project Management: A Managerial Approach, 4th edition, New York: John Wiley & Sons, Inc. 14. Midler C. (1995)‘Projectification’ of the firm: the Renault case. Scandinavian Journal of Management;11(4):363–76. 15. Nelson R. (1991) Why do firms differ, and how does it matter. Strategic Management Journal;12:61–74. 19. Nicholas, J. and H. Steyn (2008) Project Management for Business, Engineering and Technology (3rd edition), Elsevier: Burlington MA 16. Shtub, A. Bard, J.F. and S. Globerson (1994) Project Management: Engineering, Technology and Implementation, Englewood Cliffs NJ: Prentice Hall. 17. Soderlund J. (2002) On the development of project management research: schools of thought and critique. International Project Management Journal; 8(1):20–31. 18. Soderlund, J. (2004) Building theories of project management: past research, questions for the future, International Journal of Project Management 22, 183–191 19. Thomas, J. and M. Mullaly (2008) Researching the Value of Project Management, Pennsylvania: Project Management Institute 20. Turner JR. (1999) Editorial: Project management: a profession based on knowledge or faith. International Journal of Project Management; 17(6):329–30. 21. Turner, J.R. (2009) The Handbook of Project-Based Management, McGraw-Hill 22. Uyttewaal, E. (2001) Dynamic Scheduling with Microsoft Project 2000, International Institute for Learning. 23. Yu O. (2006) Technology Portfolio Planning and Management, Springer. |
ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΕΣ:
Κλεάνθης Συρακούλης |
E-MAIL:
ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΣΤΟ E-CLASS:
|
Ο/Η Διδάσκων/ουσα
[1] Αναφέρονται στις εβδομάδες του ακαδημαϊκού ημερολογίου
[2] Σημειώνεται η εβδομάδα όπου πραγματοποιείται η ανάθεση των εργασιών