Αναζήτηση
Filters
Close

Ευέλικτες μέθοδοι Διοίκησης

ΕΓΧΕΙΡΙΔΙΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

A΄ ΜΕΡΟΣ

  1.      ΓΕΝΙΚΑ

ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ:

Y104

ΕΞΑΜΗΝΟ:

2

ΜΑΘΗΜΑ:

Ευέλικτες μέθοδοι διοίκησης 

ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ:

7.5

ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ (ΑΝΑ ΕΒΔΟΜΑΔΑ):

2

ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ:

Ελληνική

  1.      ΣΚΟΠΟΣ

Οι παραδοσιακές προσεγγίσεις δίνουν έμφαση στον αρχικό σχεδιασμό και την καταγραφή των απαιτήσεων ενός έργου καθώς και γενικότερα στις τυπικές διαδικασίες σχεδιασμού και υλοποίησης. Ωστόσο προϋπόθεση για την καλή λειτουργία αυτού του μοντέλου εργασίας  είναι ένα σταθερό επιχειρηματικό περιβάλλον και η γνώση των λεπτομερών απαιτήσεων του έργου κατά την έναρξη αυτού.

Αντίθετα η ευέλικτη διαχείριση έργου (agile project management) αποτελεί τη σύγχρονη εναλλακτική προσέγγιση, με μεγάλη διεθνή αποδοχή,  η οποία προσεγγίζει τα έργα από μια οπτική γωνία που δίνει έμφαση στη συνεχή αλλαγή, την ευελιξία, την ταχεία ολοκλήρωση του έργου και την αυτο-οργάνωση.

Στόχος του μαθήματος είναι να παρουσιαστεί στους φοιτητές αυτή η νέα προσέγγιση στη διαχείριση έργων, η οποία απαιτεί την υιοθέτηση μιας διαφορετικής οπτικής γωνία η οποία δίνει έμφαση:

  • στα άτομα και οι αλληλεπιδράσεις και όχι στις διαδικασίες και στη χρήση εργαλείων,
  • στο τελικό παραδοτέο του έργου (π.χ. λογισμικό) που λειτουργεί και όχι στην εκτενή τεκμηρίωση,
  • στη συνεργασία με τον πελάτη αντί για τις συνεχείς διαπραγματεύσεις με αυτόν, και
  • στην υιοθέτηση της αλλαγής αντί για την λεπτομερή τήρηση ενός προδιαγεγραμμένου σχεδίου

  1.      ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ

Το μάθημα έχει ως στόχους να καλύψει τα εξής πεδία:

  • Αρχές των ευέλικτων μεθόδων
  • Οι διαδικασίες και ο κύκλος ζωής έργου με χρήση ευέλικτων μεθόδων
  • Η διαχείριση απαιτήσεων σε ευέλικτα έργα
  • Η λειτουργία των ομάδων σε ευέλικτες μεθόδους
  • Η επικοινωνία στις ευέλικτες ομάδες
  • Η ευέλικτη διαχείριση κινδύνου έργων
  • Η ευέλικτη διαχείριση έργων ως παιδαγωγικό εργαλείο

  1.      ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ

Με την ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές είναι σε θέση να:

  • Να κατανοούν την ανάγκη, το πλαίσιο και το ρόλο για ευέλικτη διαχείριση έργων.
  • Να μπορούν να διακρίνουν τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα και των δύο προσεγγίσεων, δηλαδή των παραδοσιακών και των ευέλικτων μεθοδολογιών διαχείρισης έργων.
  • Να κατανοούν τις διαδικασίες και τις μεθοδολογίες ευέλικτης διαχείρισης.
  • Να κατανοούν το πώς η ευέλικτη προσέγγιση στη διαχείριση των έργων μπορεί να δώσει αξία στον οργανισμό/πελάτη.
  • Να μπορούν να αναπτύσσουν ένα ευέλικτο σχέδιο τρόπο διαχείρισης έργων.
  • Να μπορούν να αξιολογούν τα έργα που αναπτύσσονται με ευέλικτο τρόπο.
  • Να χρησιμοποιούν τα εργαλεία για την ευέλικτη διαχείριση έργων.
  • Να κατανοούν το γεγονός ότι οι ευέλικτες μέθοδοι αποτελούν ένα σύγχρονο εργαλείο διοίκησης που μπορεί να εφαρμοστεί γενικότερα, όπως για παράδειγμα ως εκπαιδευτική μέθοδος.
  • Να αναπτύξουν μια προσωπική στρατηγική ηγεσίας για την επιτυχία ως διαχειριστής έργων.

Β΄ΜΕΡΟΣ

  1.      ΜΕΘΟΔΟΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ/ ΦΟΡΤΟΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ / ΔΙΔΑΚΤΙΚΑ  ΜΕΣΑ

Το μάθημα υποστηρίζεται από 13 διαλέξεις κατά τη διάρκεια του χειμερινού εξαμήνου, στο πλαίσιο των οποίων υλοποιούνται και κατατίθενται 2 εργασίες, ενώ μετά το τέλος των διαλέξεων ακολουθεί και η γραπτή εξέταση. Χρησιμοποιείται το site του μαθήματος στο e-class του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας όπου αναρτάται σχετικό με το μάθημα υλικό.

Πιο συγκεκριμένα, ο φόρτος εργασίας του μαθήματος αναλύεται ως εξής:

Είδος 

                                    Περιγραφή

Φόρτος (ώρες)

Παρακολούθηση μαθήματος (2 ώρες ανά εβδομάδα)

26

Μελέτη στο σπίτι κατά τη διάρκεια του εξαμήνου (4 ώρες ανά εβδομάδα)

52

Εκπόνηση βιβλιογραφικής εργασίας

50

Εκπόνηση τελικής εργασίας workshop

50

Προετοιμασία για Τελική εξέταση (τρείς ημέρες μελέτης)

24

 

Σύνολο

203

  1.      ΑΝΑΛΥΤΙΚΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ

1η εβδομάδα: Εισαγωγή στο μάθημα. Εισαγωγή στις ευέλικτες μεθόδους.

2η εβδομάδα: Το ευέλικτο πλαίσιο, η ιστορία, οι αρχές, οι αξίες και οι μεθοδολογίες. Ο ευέλικτος κύκλος ζωής στα έργα – παραδοτέα με βάση την αξία.

3η εβδομάδα: Εισαγωγή στη μέθοδο SCRUM. Εισαγωγή στις απαιτήσεις του ευέλικτου παιγνίου (WORKSHOP #1).

4η εβδομάδα: Διαχείριση συμμετεχόντων και απαιτήσεων. Καταγραφή απαιτήσεων στο backlog του έργου.

5η εβδομάδα: Workshop για καταγραφή και διαχείριση απαιτήσεων (WORKSHOP #2).

6η εβδομάδα:  Παρουσιάσεις εργασιών #1.

7η εβδομάδα: Οι ομάδες στα ευέλικτα έργα. Ικανότητες μελών ομάδας ευέλικτου έργου (WORKSHOP #3)

8η εβδομάδα: Διαχείριση κινδύνων στις ευέλικτες μεθόδους (WORKSHOP #4)

9η εβδομάδα: Παρακολούθηση ευέλικτων έργων.

10η εβδομάδα: Εργαλεία για την υποστήριξη ευέλικτων έργων (WORKSHOP #5).

11η εβδομάδα: Μελέτη περίπτωσης A: Εναλλακτικές προσεγγίσεις - η μέθοδος ΚΑΝΒΑΝ.

12η εβδομάδα: Μελέτη περίπτωσης B: Η ευέλικτη διαχείριση έργων ως εκπαιδευτικό εργαλείο.

13η εβδομάδα:  Παρουσιάσεις εργασιών #2. Επαναληπτικό μάθημα.

  1.      ΤΡΟΠΟΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ

Η αξιολόγηση του κάθε φοιτητή πραγματοποιείται:

  1. Μία βιβλιογραφική ομαδική εργασία (Α).
  2. Μια ομαδική εργασία που θα αναλύει τα συμπεράσματα της εφαρμογής των μεθόδων σε ένα workshop (#Β).
  3. Τελική εξέταση (E)

O τελικός βαθμός υπολογίζεται ως εξής:

TB = 0,4*E + 0,2*A + 0,4*B

Όπου Α, Β  ο αντίστοιχος βαθμός για κάθε εργασία και Ε η τελική εξέταση σε κλίμακα από 1-10.

Ο φοιτητής ολοκληρώνει επιτυχώς το μάθημα εάν

(i)              Ε > 5 και

(ii)            ΤΒ > 5

  1.      ΣΥΓΓΡΑΜΑΤΑ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

  1. Miller, G. (2016). Going Agile: Project management practices (2nd ed.). Atlanta: Maxmetrics LLC.
  2. Rubin, K. (2012). Essential Scrum: A practical guide to the most popular agile process. Upper Saddle River, NJ: Addison-Wesley.

Προτεινόμενη Βιβλιογραφία :

  1. Pm, I. (2017). A guide to the project management body of knowledge (PMBOK guide). Version 6. Project Management Institute.
  2. Beck, K., Beedle, M., Van Bennekum, A., Cockburn, A., Cunningham, W., Fowler, M., ... & Kern, J. (2001). Manifesto for agile software development.
  3. Highsmith, J. (2009). Agile project management: creating innovative products. Pearson Education.
  4. Highsmith, J. (2009). Agile project management: creating innovative products. Pearson Education.
  5. Layton, M. C., & Ostermiller, S. J. (2017). Agile project management for dummies. John Wiley & Sons.
  6. Cockburn, A. (2002). Agile software development (Vol. 177). Boston: Addison-Wesley.
  7. Howard, K., & Rogers, B. (2011). Individuals and interactions: an agile guide. Pearson Education.
  8. - Προτεινόμενα Περιοδικά :

Project Management Journal

International Journal of Project Management

Γ’ ΜΕΡΟΣ

ΗΜΕΡΑ/ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ:

 

ΕΒΔΟΜΑΔΑ[1][2]

ΥΛΗ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

α/α

ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ

1

Εισαγωγή στο μάθημα. Εισαγωγή στις ευέλικτες μεθόδους.

2

Το ευέλικτο πλαίσιο, η ιστορία, οι αρχές, οι αξίες και οι μεθοδολογίες. Ο ευέλικτος κύκλος ζωής στα έργα – παραδοτέα με βάση την αξία.

3

Εισαγωγή στη μέθοδο SCRUM. Εισαγωγή στις απαιτήσεις του ευέλικτου παιγνίου (WORKSHOP #1).

4

Διαχείριση συμμετεχόντων και απαιτήσεων. Καταγραφή απαιτήσεων στο backlog του έργου.

5

Workshop για καταγραφή και διαχείριση απαιτήσεων (WORKSHOP #2).

6

Παρουσιάσεις εργασιών #1.

7

Οι ομάδες στα ευέλικτα έργα. Ικανότητες μελών ομάδας ευέλικτου έργου (WORKSHOP #3).

8

Διαχείριση κινδύνων στις ευέλικτες μεθόδους (WORKSHOP #4).

9

Παρακολούθηση ευέλικτων έργων.

10

Εργαλεία για την υποστήριξη ευέλικτων έργων (WORKSHOP #5).

11

Μελέτη περίπτωσης A: Εναλλακτικές προσεγγίσεις - η μέθοδος ΚΑΝΒΑΝ.

12

Μελέτη περίπτωσης B: Η ευέλικτη διαχείριση έργων ως εκπαιδευτικό εργαλείο.

13

Παρουσιάσεις εργασιών #2. Επαναληπτικό μάθημα.

  1. ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ ΦΟΙΤΗΤΩΝ:

Παρουσία στο μάθημα. Εκπόνηση εργασιών.

 

ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΕΣ:

r

E-MAIL:

ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΣΤΟ E-CLASS:

 

Ο/Η Διδάσκων/ουσα

[1] Αναφέρονται στις εβδομάδες του ακαδημαϊκού ημερολογίου

[2] Σημειώνεται η εβδομάδα όπου πραγματοποιείται η ανάθεση των εργασιών