ΕΓΧΕΙΡΙΔΙΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
A΄ ΜΕΡΟΣ
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ: | Y110 | ΕΞΑΜΗΝΟ: | |
ΜΑΘΗΜΑ: | Σεμινάριο για τη Μεθοδολογία Έρευνας | ||
ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ: | 5 | ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ (ΑΝΑ ΕΒΔΟΜΑΔΑ): | 2 |
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ: | Ελληνική |
Το Σεμινάριο για τη Μεθοδολογία Έρευνας αποσκοπεί στο να γνωρίσουν οι σπουδαστές τον τρόπο διεξαγωγής μιας επιστημονικής έρευνας σε πρωτογενή και δευτερογενή δεδομένα καθώς και τη συμβολή της στην επιστήμη. Κατά τη διάρκεια του σεμιναρίου οι σπουδαστές θα είναι σε θέση να ασχοληθούν με την έρευνα και την παραγωγή πρωτότυπης και αξιόλογης γνώσης και να συμβάλλουν στην προώθηση της επιστήμης. Σκοπός του σεμιναρίου είναι η ενημέρωση, η εξοικείωση με την ορολογία και με τις μεθόδους ποσοτικής και ποιοτικής έρευνας, καθώς και η δυνατότητα ερμηνείας και αποτίμησης των δημοσιευμένων επιστημονικών εργασιών. Παράλληλα επιδιώκεται ο σπουδαστής να αναπτύξει τις απαραίτητες δεξιότητες για το σχεδιασμό, την προετοιμασία και την εκπόνηση ερευνητικών εργασιών μεταπτυχιακού επιπέδου με κύριο προσανατολισμό την εκπόνηση της μεταπτυχιακής τους διατριβής. Ο σπουδαστής καλείται να κατανοήσει τη διαδικασία με την οποία μια ερευνητική ιδέα μετουσιώνεται σε αντικείμενο επιστημονικής έρευνας, αλλά και τους περιορισμούς που υφίστανται σε μια επιστημονική έρευνα.
|
- Εισαγωγή στη μεθοδολογία έρευνας - Βιβλιογραφική επισκόπηση - Θεωρητικό πλαίσιο και μοντέλα έρευνας - Υποθέσεις και ερευνητικές ερωτήσεις - Είδη ερευνών με ερωτηματολόγιο - Ποιοτικές ερευνητικές μέθοδοι - Δειγματοληψία - Ποσοτική ανάλυση έρευνας, Έλεγχοι υποθέσεων, πολλαπλή παλινδρόμηση, ανάλυση διακύμανσης, ανάλυση χρονικών σειρών, αριθμοδείκτες - Μεθοδολογικό πλαίσιο έρευνας |
Η διδασκαλία του σεμιναρίου αποσκοπεί:
Επίπεδο Γνώσεων
Με την ολοκλήρωση του σεμιναρίου οι φοιτητές θα είναι σε θέση να γνωρίζουν τα στάδια από τα οποία αποτελείται μία πρωτογενής επιστημονική έρευνα, να διακρίνουν τη διαφορά και τη συμπληρωματικότητα μεταξύ της ποιοτικής και ποσοτικής έρευνας, να δύνανται να διατυπώνουν ερευνητικά ερωτήματα εντός ενός δεδομένου πλαισίου πληροφόρησης και γνώσης, να γνωρίζουν πώς να καταρτίζουν ερωτηματολόγια για τη συλλογή πρωτογενών δεδομένων και πώς να διεξάγουν ποσοτική ανάλυση στην έρευνα της Κοινωνικής και Διοικητικής Επιστήμης. Επίπεδο Ικανοτήτων
Με την ολοκλήρωση του σεμιναρίου, οι σπουδαστές θα είναι σε θέση να χρησιμοποιούν κατάλληλες ποιοτικές τεχνικές για τη διατύπωση ερευνητικών ερωτημάτων και τον προσδιορισμό του ερευνητικού αντικειμένου, να επιλέγουν, να κατασκευάζουν και να χρησιμοποιούν εργαλεία έρευνας, να χρησιμοποιούν τις κατάλληλες ποσοτικές τεχνικές, να χρησιμοποιούν λογισμικά επεξεργασίας δεδομένων και να ερμηνεύουν αποτελέσματα. Επίπεδο Στάσεων
Με την ολοκλήρωση του σεμιναρίου οι φοιτητές θα είναι σε θέση να ενσωματώσουν την ερευνητική οπτική στην καθημερινή τους ζωή, τόσο σε εργασιακό όσο και σε προσωπικό επίπεδο, και να προάγουν την ερευνητική τους αντίληψη και τη μεθοδολογία επίλυσης προβλημάτων. Επίσης, οι σπουδαστές θα είναι σε θέση και να καλλιεργήσουν την ελεύθερη, συνθετική, δημιουργική, περιγραφική και ερευνητική τους σκέψη. |
Β΄ΜΕΡΟΣ
Η υλοποίηση του σεμιναρίου συνίσταται στη διεξαγωγή διαλέξεων (13 διαλέξεις των 2 ωρών), με παρουσίαση διαφανειών (power point). Θα πραγματοποιηθεί παρουσίαση λογισμικών ανάλυσης δεδομένων (MS EXCEL, SPSS, MATLAB). H διδασκαλία του σεμιναρίου θα πραγματοποιηθεί διαδραστικά. |
Στη διάρκεια του εξαμήνου θα ζητηθεί από τους σπουδαστές η εκπόνηση μίας ερευνητικής εργασίας, η οποία θα παραδοθεί υπό τη μορφή επιστημονικού άρθρου με προδιαγραφές συμμετοχής σε επιστημονικό συνέδριο. Η διεξαγωγή του σεμιναρίου θα πραγματοποιηθεί κατά βάση με την εξέταση μελετών περίπτωσης. Φόρτος εργασίας
|
Ο τρόπος εξέτασης και βαθμολόγησης συνίσταται στην εκπόνηση και παρουσίαση μίας εργασίας (απαλλακτικής) με συντελεστή βαρύτητας (σ.β.) 100%, η οποία θα είναι διαμορφωμένη με προδιαγραφές συμμετοχής σε επιστημονικό συνέδριο. Μέσα από την εργασία θα αξιολογηθεί το σύνολο των γνώσεων που αποκομίσθηκαν από το σπουδαστή κατά το Σεμινάριο για τη Μεθοδολογία Έρευνας. |
- Συγγράμματα:
Προτεινόμενη Βιβλιογραφία: 1) Cohen, L., Manion, L. & Morrison, K. (2000), Μεθοδολογία Εκπαιδευτικής Έρευνας, Αθήνα: Μεταίχμιο (ISBN: 978-960-375-136-6). 2) Αποστολόπουλος, Θ., Αποστολόπουλος, Κ., (2004) Στατιστική Επιχειρήσεων, Περιγραφική και Επαγωγική Στατιστική, Εκδόσεις Σύγχρονη Εκδοτική (ISBN: 978-960-8165-76-2). 3) Χαλικιάς, Ι., (2017), Στατιστική- Μέθοδοι Ανάλυσης για Επιχειρηματικές Αποφάσεις, Εκδόσεις Rosili (ISBN: 978-618-5131-20-3). 4) Χουβαρδάς, Β., (2004), Στατιστική Επιχειρήσεων, Μακεδονικές Εκδόσεις (ISBN: 978-960-319-199-5).
Πρόσθετη Βιβλιογραφία στα Αγγλικά: 1) Berenson, M., Levine,D/ and Krehdiel, T., (2002), Basic Business Statistics : Concepts and Applications, 8th edition, Prentice- Hall Inc., New York. 2) Easterby-Smith, M., Thorpe, R. and Lowe, A. (2002). Management Research - An Introduction. 2nd Edition. SAGE.
-Συναφή επιστημονικά περιοδικά:
|
Γ΄ ΜΕΡΟΣ
ΗΜΕΡΑ/ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ: | ||||
ΥΛΗ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ | ||||
α/α | ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ | |||
1 | 1η εβδομάδα | Εισαγωγή στη μεθοδολογία έρευνας, σχεδιασμός της έρευνας, παράγοντες σχεδιασμού, χαρακτηριστικά, σκοπός, τύποι και χρησιμότητα της ακαδημαϊκής έρευνας, κριτήρια για την επιλογή ερευνητικού σχεδιασμού, διαμόρφωση του ερευνητικού προβλήματος | ||
2 | 2η εβδομάδα | Βιβλιογραφική επισκόπηση, αναζήτηση βιβλιογραφίας, εντοπισμός άρθρων, προτεραιότητα επιλογής βιβλιογραφικού υλικού, μελέτες περιπτώσεων, σύνοψη προηγούμενων μελετών | ||
3 | 3η εβδομάδα | Θεωρητικό πλαίσιο και μοντέλα έρευνας, ποσοτικές, ποιοτικές και μεικτές ερευνητικές μεθοδολογίες, ηθική της έρευνας, κατευθυντήριες οδηγίες και κώδικες, δικαιώματα των υποκειμένων της έρευνας. | ||
4 | 4η εβδομάδα | Υποθέσεις και ερευνητικές ερωτήσεις, συνιστώσες υπόθεσης, τύποι υποθέσεων, μεταβλητές, τύποι ερευνητικών σχεδίων | ||
5 | 5η εβδομάδα | Παρουσίαση των αποτελεσμάτων της έρευνας, κριτική της έρευνας, κριτική ανάγνωση μιας ερευνητικής εργασίας | ||
6 | 6η εβδομάδα | Είδη ερευνών με ερωτηματολόγιο, κατασκευή ερωτηματολογίου, μεθοδολογία - κλίμακες μέτρησης, αξιοπιστία και εγκυρότητα, | ||
7 | 7η εβδομάδα | Ποιοτικές ερευνητικές μέθοδοι, σχεδιασμός και συλλογή δεδομένων ποιοτικής έρευνας, ποιοτική ανάλυση, αξιολόγηση ποιοτικών δεδομένων, έλεγχοι υποθέσεων ποιοτικών μεταβλητών (κριτήριο X2). | ||
8 | 8η εβδομάδα | Δειγματοληψία, βασικές έννοιες, τύποι δειγματοληψίας, αξιοπιστία δείγματος, μέγεθος δείγματος | ||
9 | 9η εβδομάδα | Ποσοτική ανάλυση έρευνας, οργάνωση δεδομένων, ανάλυση ποσοτικών δεδομένων, περιγραφική στατιστική. | ||
10 | 10η εβδομάδα | Έλεγχοι υποθέσεων (κριτήριο t, κριτήριο z), πολλαπλή παλινδρόμηση, ανάλυση διακύμανσης (ANOVA), ανάλυση χρονικών σειρών, αριθμοδείκτες | ||
11 | 11η εβδομάδα | Μεθοδολογικό πλαίσιο έρευνας, κατασκευή μεθοδολογικών διαγραμμάτων και διαγραμμάτων ροής | ||
12 | 12η εβδομάδα | Εφαρμογές έρευνας σε λογισμικό, μελέτες περίπτωσης | ||
13 | 13η εβδομάδα | Εφαρμογές έρευνας σε λογισμικό, μελέτες περίπτωσης |
Συμμετοχή στις διαλέξεις και εκπόνηση εργασίας.
|
ΑΛΛΗ ΣΧΕΤΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:
|
ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΕΣ:
Δημήτριος Τσέλιος, Κλεάνθης Συρακούλης |
E-MAIL:
ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΣΤΟ E-CLASS:
|
ΤΡΟΠΟΣ ΚΑΙ ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΕΣ ΕΝΔΙΑΜΕΣΗΣ ΚΑΙ ΤΕΛΙΚΗΣ ΕΞΕΤΑΣΗΣ:
- Υποβολή εργασίας με συντελεστή βαρύτητας (σ.β.) 100% |
O/Η Διδάσκων/ουσα
[1] Αναφέρονται στις εβδομάδες του ακαδημαϊκού ημερολογίου
[2] Σημειώνεται η εβδομάδα όπου πραγματοποιείται η ανάθεση των εργασιών