ΕΓΧΕΙΡΙΔΙΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
A΄ ΜΕΡΟΣ
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ: | Y105 | ΕΞΑΜΗΝΟ: | 2o |
ΜΑΘΗΜΑ: | Δυναμική των Ομάδων και Ηγεσία | ||
ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ: | 8 | ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ (ΑΝΑ ΕΒΔΟΜΑΔΑ): | 2 |
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ: | Ελληνική |
Οι σύγχρονη και ευέλικτη διοίκηση, αλλά και η διαχείριση έργων βασίζεται σημαντικά στον ανθρώπινο παράγοντα και ειδικότερα σε μηχανισμούς κινητροδότησης, σύνθεσης ομάδων, διοίκησης ομάδων, οργανωσιακής συμπεριφοράς και κουλτούρας. Σκοπός του συγκεκριμένου μαθήματος η ανάπτυξη της δημιουργικής σκέψης των φοιτητών ως προς τη διοίκηση του ανθρώπινου δυναμικού και τις διαδικασίες σύνθεσης και διοίκησης ομάδων. Στο πλαίσιο του μαθήματος οι φοιτητές θα κληθούν να διαχειριστούν τους πυλώνες για την επίτευξη αποτελεσματικών λύσεων και παραδοτέων όπως:
|
Το μάθημα έχει ως στόχους να καλύψει τα εξής πεδία:
|
Με την ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα:
Πόρων.
|
Β΄ΜΕΡΟΣ
Το μάθημα υποστηρίζεται από 13 διαλέξεις κατά τη διάρκεια του εαρινού εξαμήνου, στο πλαίσιο των οποίων (α) ενδέχεται να κληθούν 5 έως 6 ομιλητές από την παραγωγή και τις υπηρεσίες για να αναλύσουν εκτενέστερα και μέσα από παραδείγματα την εφαρμογή της οργανωσιακής συμπεριφοράς και της δυναμικής των ομάδων σε διαφορετικούς τομείς της οικονομίας και (β) ο κάθε φοιτητής θα υλοποιήσει και θα καταθέσει ατομική, βιβλιογραφική, εργασία (μεγέθους 10 σελίδων από μελέτη υλικού 100 σελίδων) εστιασμένη στη διαχείριση έργων και προγραμμάτων σε έναν από τους τομείς της οικονομίας που θα αναλύσουν οι προσκεκλημένοι ομιλητές. Έναν ημερολογιακό μήνα πριν τη λήξη των μαθημάτων ανατίθεται ομαδική (3 ως 4 άτομα) εργασία στους φοιτητές. Στο τέλος των διαλέξεων ακολουθεί και η γραπτή εξέταση. Χρησιμοποιείται το site του μαθήματος στο e-class του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας όπου αναρτάται σχετικό με το μάθημα υλικό. Πιο συγκεκριμένα, ο φόρτος εργασίας του μαθήματος αναλύεται ως εξής:
|
Ενδεικτικό περιεχόμενο: 1η εβδομάδα : Εισαγωγή στο μάθημα – Παρουσίαση του περιεχομένου και των απαιτήσεων του μαθήματος. 2η εβδομάδα : Βιβλιογραφική ανασκόπηση. Η φύση της διοίκησης των ανθρωπίνων πόρων. Ορισμός και λειτουργίες της Δ.Α.Δ. 3η εβδομάδα : Στελέχωση οργανισμών. Ιδιαιτερότητες και χαρακτηριστικά. 4η εβδομάδα : Αξιολόγηση έργου. Σύνδεση της αξιολόγησης με την ποιότητα του έργου. Ατομική και ομαδική αξιολόγηση. Συμμετοχικές μορφές αξιολόγησης. Αυτοαξιολόγηση της ομάδας. Παρουσίαση συστημάτων αξιολόγησης. 5η εβδομάδα : Επαγγελματική ικανοποίηση, εργαλεία μέτρησής της, τα αίτια της επαγγελματικής ικανοποίησης. Παρακίνηση, αξιολόγηση της δυνατότητας εφαρμογής στο σύγχρονο περιβάλλον. Συστήματα αμοιβών. 6η εβδομάδα : Ομάδα, διάκριση των βασικών τύπων ομάδων, προσδιορισμός των σταδίων εξέλιξης της ομάδας. Ισχυρά και αδύνατα σημεία της ομαδικής λήψης αποφάσεων. 7η εβδομάδα : Ανάπτυξη στελεχών. Διαχείριση της γνώσης. Η γνώση και η κατανομή της στα στελέχη του οργανισμού και της ομάδας. 8η εβδομάδα: Ηθική και εργασιακή δεοντολογία. Εγκυρότητα της αξιολογικής διαδικασίας. Ηγεσία – Διοίκηση και διαχείριση. Κριτική προσέγγιση του ρόλου του ηγέτη στον οργανισμό και στην ομάδα έργου. Ηγεσία στη μάθηση. Ιστορική εξέλιξη της ηγεσίας. Ισχύς και δύναμη. 9η εβδομάδα : Ηγεσία και συναφείς πολιτές. Διαμόρφωση πολιτικών για την ανάπτυξη των στελεχών και των μονάδων. 10η εβδομάδα: Ηγεσία για τη διδασκαλία και ηγεσία. Προκλήσεις της ηγεσίας. 11η εβδομάδα : Ο ρόλος της ηγεσίας στην ανάπτυξη της οργανωσιακής ικανότητας. Οργανωσιακή και Κουλτούρα ομάδων και χαρακτηριστικά της, αποτελεσματικότητας της ηγεσίας. Αποτελεσματική λειτουργικές και δυσλειτουργικές επιδράσεις τους. Παράγοντες που δημιουργούν και συντηρούν τη κουλτούρα σε έναν σχολικό οργανισμό 12η εβδομάδα: Σύγκρουση και διάκριση ανάμεσα στις εστιασμένες στη διαχείριση ανθρώπινου δυναμικού απόψεις περί σύγκρουσης. Αίτια και συνέπειες του εργασιακού άγχους. 13η εβδομάδα : Μελέτες περιπτώσεων για την ηγεσία. Βέλτιστες πρακτικές από τη διεθνή εμπειρία. |
Η αξιολόγηση του κάθε φοιτητή πραγματοποιείται:
O τελικός βαθμός υπολογίζεται ως εξής: TB = 0,4*Γ + 0,3*A + 03*B Όπου Α, Β ο αντίστοιχος βαθμός για κάθε εργασία σε κλίμακα από 1-10. Ο φοιτητής ολοκληρώνει επιτυχώς το μάθημα εάν (i) ΤΒ > 5 |
Pinto, J.K. (2016). Διοίκηση Έργων: Η επίτευξη ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος, 4thedition. Broken Hill Publishers Ltd. 978-0-13-379807-4 - Προτεινόμενη Βιβλιογραφία :
- Προτεινόμενα Περιοδικά :
http://www.inderscience.com/browse/index.php?journalCODE=ijpom
|
Γ’ ΜΕΡΟΣ
ΗΜΕΡΑ/ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ: |
ΥΛΗ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ | ||
α/α | ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ | |
1 | ||
2 | ||
3 | ||
4 | ||
5 | ||
6 | ||
7 | ||
8 | ||
9 | ||
10 | ||
11 | ||
12 | ||
13 | ||
14 | ||
Παρουσία στο μάθημα. Εκπόνηση εργασιών.
|
ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΕΣ:
Αθανάσιος Κουστέλιος |
E-MAIL:
akoustel@uth.gr |
|
Ο/Η Διδάσκων/ουσα
[1] Αναφέρονται στις εβδομάδες του ακαδημαϊκού ημερολογίου
[2] Σημειώνεται η εβδομάδα όπου πραγματοποιείται η ανάθεση των εργασιών