Αναζήτηση
Filters
Close

Δυναμική των Ομάδων και Ηγεσία

ΕΓΧΕΙΡΙΔΙΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

A΄ ΜΕΡΟΣ

  1.      ΓΕΝΙΚΑ

ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ:

 Y105

ΕΞΑΜΗΝΟ:

 2o

ΜΑΘΗΜΑ:

Δυναμική των Ομάδων και Ηγεσία

ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ:

7.5

ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ (ΑΝΑ ΕΒΔΟΜΑΔΑ):

2

ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ:

Ελληνική

  1.      ΣΚΟΠΟΣ

Η σύγχρονη και ευέλικτη διοίκηση, αλλά και η διαχείριση έργων βασίζεται σημαντικά στον ανθρώπινο παράγοντα και ειδικότερα σε μηχανισμούς κινητροδότησης, σύνθεσης ομάδων, διοίκησης ομάδων, οργανωσιακής συμπεριφοράς και κουλτούρας.

Σκοπός του συγκεκριμένου μαθήματος η ανάπτυξη της δημιουργικής σκέψης των φοιτητών ως προς τη διοίκηση του ανθρώπινου δυναμικού και τις διαδικασίες σύνθεσης και διοίκησης ομάδων. Στο πλαίσιο του μαθήματος οι φοιτητές θα κληθούν να διαχειριστούν τους πυλώνες για την επίτευξη αποτελεσματικών λύσεων και παραδοτέων όπως:

  • Κατανοούν το χαρακτήρα και τις στάσεις και συμπεριφορές των ατόμων στο χώρο της εργασίας
  • Αποκτούν το εννοιολογικό και θεωρητικό υπόβαθρο της ηγεσίας
  • Παρακινούν τους συνεργάτες τους
  • Αναπτύσσουν αποτελεσματικές ομάδες
  • Επικοινωνούν αποτελεσματικά
  • Κατανοούν την εταιρική κουλτούρα

  1.      ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ

Το μάθημα έχει ως στόχους να καλύψει τα εξής πεδία:

  • Εισαγωγή στην Οργανωσιακή Συμπεριφορά
  • Εργασιακές Στάσεις & Συμπεριφορές
  • Ηγεσία
  • Παρακίνηση
  • Δυναμική της Ομάδας
  • Οργανωσιακή Κουλτούρα
  • Διοίκηση της Αλλαγών
  • Ενδυνάμωση
  • Μαθαίνουσα Οργάνωση

  1.      ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής / τρια θα είναι σε θέση να:

▪ Να εξηγούν τη σημαντική αξία της οργανωσιακής συμπεριφοράς στην αποτελεσματική διοίκηση ενός οργανισμού

▪ Να κατανοήσουν την έννοια και τη φύση των ομάδων

▪ Να τεκμηριώσουν τη σπουδαιότητα της ομαδικής εργασία στην απόδοση της ομάδας

▪ Να κατανοήσουν την έννοια της Ηγεσίας

▪ Να αναλύσουν και να επεξηγήσουν τις θεωρίες ηγεσίας

▪ Να τεκμηριώσουν τη σπουδαιότητα της Ηγεσίας στην αποτελεσματική διοίκηση των οργανισμών και επιχειρήσεων

Με την ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα:

Β΄ΜΕΡΟΣ

  1.      ΜΕΘΟΔΟΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ/ ΦΟΡΤΟΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ / ΔΙΔΑΚΤΙΚΑ  ΜΕΣΑ

Το μάθημα υποστηρίζεται από 13 διαλέξεις κατά τη διάρκεια του εαρινού εξαμήνου, στο πλαίσιο των οποίων (α) ενδέχεται να κληθούν 5 έως 6 ομιλητές από την παραγωγή και τις υπηρεσίες για να αναλύσουν εκτενέστερα και μέσα από παραδείγματα την εφαρμογή της οργανωσιακής συμπεριφοράς και της δυναμικής των ομάδων σε διαφορετικούς τομείς της οικονομίας και (β) ο κάθε φοιτητής θα υλοποιήσει και θα καταθέσει ατομική, βιβλιογραφική, εργασία (μεγέθους 10 σελίδων από μελέτη υλικού 100 σελίδων) εστιασμένη στη διαχείριση έργων και προγραμμάτων σε έναν από τους τομείς της οικονομίας που θα αναλύσουν οι προσκεκλημένοι ομιλητές. Έναν ημερολογιακό μήνα πριν τη λήξη των μαθημάτων ανατίθεται ομαδική (3 ως 4 άτομα) εργασία στους φοιτητές. Στο τέλος των διαλέξεων ακολουθεί και η γραπτή εξέταση. Χρησιμοποιείται το site του μαθήματος στο e-class του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας όπου αναρτάται σχετικό με το μάθημα υλικό.

Πιο συγκεκριμένα, ο φόρτος εργασίας του μαθήματος αναλύεται ως εξής:

Είδος 

                                    Περιγραφή

Φόρτος (ώρες)

Παρακολούθηση μαθήματος

26

Μελέτη στο σπίτι

26

Εκπόνηση ατομικής εργασίας

50

Εκπόνηση ομαδικής εργασίας

50

Τελική εξέταση

12

Συμμετοχή σε άλλες δραστηριότητες

0

 

Σύνολο

164 

  1.      ΑΝΑΛΥΤΙΚΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ

Ενδεικτικό περιεχόμενο:

1η εβδομάδα : Εισαγωγή στο μάθημα – Παρουσίαση του περιεχομένου και των απαιτήσεων του

μαθήματος.

2η εβδομάδα : Βιβλιογραφική ανασκόπηση. Η φύση της διοίκησης των ανθρωπίνων πόρων. Ορισμός και λειτουργίες της Δ.Α.Δ.

3η εβδομάδα : Στελέχωση οργανισμών. Ιδιαιτερότητες και χαρακτηριστικά.

4η εβδομάδα : Αξιολόγηση έργου. Σύνδεση της αξιολόγησης με την ποιότητα του έργου. Ατομική και ομαδική αξιολόγηση. Συμμετοχικές μορφές αξιολόγησης. Αυτοαξιολόγηση της ομάδας. Παρουσίαση συστημάτων αξιολόγησης.

5η εβδομάδα : Επαγγελματική ικανοποίηση, εργαλεία μέτρησής της, τα αίτια της επαγγελματικής ικανοποίησης. Παρακίνηση, αξιολόγηση της δυνατότητας εφαρμογής στο σύγχρονο περιβάλλον. Συστήματα αμοιβών.

6η εβδομάδα : Ομάδα, διάκριση των βασικών τύπων ομάδων, προσδιορισμός των σταδίων εξέλιξης της

ομάδας. Ισχυρά και αδύνατα σημεία της ομαδικής λήψης αποφάσεων.

7η εβδομάδα : Ανάπτυξη στελεχών. Διαχείριση της γνώσης. Η γνώση και η κατανομή της στα στελέχη του οργανισμού και της ομάδας.

8η εβδομάδα: Ηθική και εργασιακή δεοντολογία. Εγκυρότητα της αξιολογικής διαδικασίας. Ηγεσία – Διοίκηση και διαχείριση. Κριτική προσέγγιση του ρόλου του ηγέτη στον οργανισμό και στην ομάδα έργου. Ηγεσία στη μάθηση. Ιστορική εξέλιξη της ηγεσίας. Ισχύς και δύναμη.

9η εβδομάδα : Ηγεσία και συναφείς πολιτές. Διαμόρφωση πολιτικών για την ανάπτυξη των στελεχών και των μονάδων.

10η εβδομάδα: Ηγεσία για τη διδασκαλία και ηγεσία. Προκλήσεις της ηγεσίας.

11η εβδομάδα : Ο ρόλος της ηγεσίας στην ανάπτυξη της οργανωσιακής ικανότητας. Οργανωσιακή και Κουλτούρα ομάδων και χαρακτηριστικά της, αποτελεσματικότητας της ηγεσίας. Αποτελεσματική λειτουργικές και δυσλειτουργικές επιδράσεις τους. Παράγοντες που δημιουργούν και συντηρούν τη κουλτούρα σε έναν σχολικό οργανισμό

12η εβδομάδα: Σύγκρουση και διάκριση ανάμεσα στις εστιασμένες στη διαχείριση ανθρώπινου δυναμικού απόψεις περί σύγκρουσης. Αίτια και συνέπειες του εργασιακού άγχους.

13η εβδομάδα : Μελέτες περιπτώσεων για την ηγεσία. Βέλτιστες πρακτικές από τη διεθνή εμπειρία.

  1.      ΤΡΟΠΟΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ

Α) 2 ατομικές εργασίες (60% της συνολικής βαθμολογίας)

Β)Τελική εξέταση με ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής (40% της συνολικής βαθμολογίας)

O τελικός βαθμός (ΤΒ) υπολογίζεται ως εξής:

TB = 0,6*Α + 0,4*Β

Η βαθμολογική κλίμακα είναι: 1- 10.

Όπου Α, Β ο αντίστοιχος βαθμός για κάθε εργασία σε κλίμακα από 1-10.

Ο φοιτητής ολοκληρώνει επιτυχώς το μάθημα εάν

(i)              ΤΒ > 5

  1.      ΣΥΓΓΡΑΜΑΤΑ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
  • Uhl-Bien, M., Schermerhorn, R.J., Osborne, R. (2016). Οργανωσιακή Συμπεριφορά.          Αθήνα: Εκδόσεις Πασχαλίδης.
  • ArnoldJ. & Randall, R. (2020). Ψυχολογία της Εργασίας και Οργανωσιακή Συμπεριφορά.            Nicosia:BROKENHILLPUBLISHERSLTD
  • Mullins, L. & Gill, C. (2015). Μάνατζμεντ και οργανωσιακή συμπεριφορά. Αθήνα: Utopia.
  • Robbins, S.P., andJudge, T.A. (2011). Οργανωσιακή Συμπεριφορά: Βασικές έννοιες και σύγχρονες προσεγγίσεις. Αθήνα: Εκδόσεις Κριτική.
  • Griffin, R.W. andMoorhead, G. (2011). Organizational Behavior. Cengage Learning.

•Hitt, M.A., Colella, A., and Miller, C.C. (2010). Organizational Behavior. Wiley

•Phillips, J.M. and Gully, S.M. (2013) Organizational behavior: Tools for success (2ndEdition). Mason, OH: South‐Western College Pub.

 

Συναφήεπιστημονικάπεριοδικά

Journal of Leadership and Organizational Studies

Journal of Managerial Psychology

Journal of Occupational & Organizational Psychology

Journal of Organizational Behavior

Journal of Organizational Behavior

Journal of Organizational Behavior Management

Leadership and Organizational Development Journal

Organizational Behavior and Human Decision Processes

Organizational Behavior and Theory

Personnel Psychology

Research in Personnel & Human Resource Management

Stress and Health

The International Journal of Human Resources Management

The Leadership Quarterly

Work & Occupations

Work & Stress

Γ’ ΜΕΡΟΣ

ΗΜΕΡΑ/ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ:

 

ΕΒΔΟΜΑΔΑ[1][2]

ΥΛΗ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

α/α

ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

  1.      ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ ΦΟΙΤΗΤΩΝ:

Παρουσία στο μάθημα. Εκπόνηση εργασιών.

 

ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΕΣ:

Αθανάσιος Κουστέλιος

E-MAIL:

akoustel@uth.gr

  1.   ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΣΤΟ E-CLASS:

 

 

Ο/Η Διδάσκων/ουσα

[1] Αναφέρονται στις εβδομάδες του ακαδημαϊκού ημερολογίου

[2] Σημειώνεται η εβδομάδα όπου πραγματοποιείται η ανάθεση των εργασιών